Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

6. 9. 2013

Batterie Vara Kristiandsand Norsko

Pevnostní výstavbu v Dánsku a Norsku řídila skupina nasazení Todtovy organizace Viking se sídlem v Oslo. Ta se ve svých podřízených článcích dělila na 4 základní podskupiny:
- Skupina polární oblasti v Lakselv
- Skupina severní Norsko v Narviku
- Skupina střední Norsko v Trondheimu
- Skupina Dánsko v Kodani
Do každé z těchto skupin patřilo několik Vrchních stavebních velitelství, které řídily jednotlivé stavební úseky.
Baterie Vara někdy též nazývaná Møvik Fort spadala pod Vrchní stavební velitelství v Kristiansand. Cílem výstavby této baterie spolu s rovněž postavenou baterií Hanshom II na pobřeží Dánska byla potřeba ovládnout prostor mořské úžiny Skagerrak.
Na této baterii byly použity kanóny 38 cm SK C/34, které byly dříve určeny k přezbrojení bitevních lodí třídy "Scharnhorst". Z přezbrojení ovšem nakonec sešlo a proto  zmíněná děla našla využití na pobřežních bateriích Vara, Hanstholm II zde a Todt .zde. Další měla být umístěna na rozestavěných bateriích Oksby Vogelnes zde a Scheer/Dánsko/, Dueodde/ostrov Bornholm/ a Castel Verdon/Francie/. Čtyři zbývající  byly nakonec instalovány na specielní železniční podvozky pod označením  38 cm Siegfried K/E.  Pro úplnost je zde nutno uvést, že tato děla byla nainstalována v prvopočátku jen na bitevních lodích třídy Bismarck / bitevní loď Bismarck a Tirpitz/.
Děla na barerii Vara byla jednotlivě instalována do otočných věží C/39 s pancéřováním silným 5 mm. Tyto  byly osazeny do jednopodlažních betonových objektů typu S 169, jednalo se konkrétně o dělo č.2, 3 a 4. Pro dělo č.1 vznikla i železobetonová kasemata, která měla chránit dělovou jednotku hlavně před bombardováním. Díky této úpravě byl ovšem omezen odměr děla na 120°. Vzhledem k náročnosti výstavby jako jediná nebyla nakonec osazena dělem i když prokazatelně byly na stavbu dodány části věže. Zde se také vedou spory, zda by dělo bylo výše uvedeného typu či bylo ráže 30,5 cm H/L 30 Bofors.
Tato pobřežní děla používala stejně jako námořní verze dělenou munici - dva typy tříštivotrhavých granátů a protipancéřový granát, které měly hmotnost 800 kg a dostřel až 42 km. Dále mohl být použit speciální granát o hmotnosti 495 kg s doletem až 56 km. Následovala prachová náplň v "šulku" o hmotnosti 98 kg a nábojka se s 114 kg prachové náplně.

Dělo zachovalé do současnosti je  možno spatřit již jen na zde zmiňované baterii a další  kus ovšem uložený jen na betonových soklech též na baterii Hanstholm II.
 Výstavba baterie byla zahájena v roce 1941, již v březnu 1942 byly provedeny zkušební střelby z děla č.2 a 3  a v listopadu téhož roku bylo zastříleno i dělo č.4. Dělová kasemata č.1  byla po stavební stránce dokončena, byla částečně smontována i věž, bohužel samotné dělo bylo při dopravě z Německa po moři v únoru 1945 potopeno spolu s lodí "Porto Alegre" britským letectvem.
Po druhé světové válce byla baterie v letech 1946 - 57 zařazena do norské pobřežní obrany. Koncem roku 1962 byly děla č.3 a 4 spolu s věží děla č.1 rozřezány a prodány do šrotu.
V roce 1993 vzniklo současné museum s jediným dochovalým dělem v dělové věži tohoto typu na světě.





Plánek celé baterie včetně pomocných zařízení

Pohled ze střechy kasematy č.1 na dělo č.2
Dělo č.2


 

Nosný pivot věže


Drážkování hlavně děla 38 cm

Betonový objekt S 169 s dělem č.2


 


Vložná hlaveň

Strojní zařízení ovládaní náměru hlavně

Interiér samotné věže

 

 

 

Pohled do hlavně se závěrem
 

Vytěrák na čištění hlavně

Ložisko uchycení děla


Vstup do objektu S169

Strojovna s kompresorem
  
 

Zařízení k bezpečnému překládaní munice k samotné věži
Námořní dálkoměr

Zachovalé dobové nápisy

 

Erste Hilfe

Ubikace posádky



Železobetonová kasemata pro dělo č.1. V popředí betonové sokly pro instalaci hlavně.

Interiér kasematy se spodní částí ložiště věže

V současnosti je možno shlédnout i střechu kasematy
 
 
Prostor  pod věží pro dopravu munice. V poředí vlevo zařízení k překládání munice.

Vstup pro dopravu munice

Torzo zachovalé vyhýbky

Zachovalé koleje k muničním skladům

Muniční sklady

 


Nadherný pohled na úžinu Skagerrak. Uprostřed snímku další objekt S169 pro dělo č.4.



.....a v detailu dnes zatopená platforma děla č.4



Žádné komentáře:

Okomentovat