Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

8. 9. 2013

Batterie Oksby Vogelnest-Tirpitz Dánsko

Tato baterie se nachází v blízkosti Blavand Oksby na západním pobřeží Jutského poloostrova. Jejím úkolem bylo bránit přístupy k dánskému přístavu Esbjerg a porazit i případnou invazi na západní pobřeží Dánska. Na rozdíl od všech ostatních baterií osazených vždy jen jedním dělem ráže 38 cm, byla zde projektována dvě palebná postavení osazená dělovou věží se dvěmi děly. Tyto věže  tak v konečném projektu vycházely z námořních věží bitevní lodí třídy Bismarck.
Podrobnější parametry munice a organizace jsem uvedl již u Baterie Vara  zde. Nyní tedy doplním ještě pár zajímavých informací:
- rychlost střelby cca 3 rány za min
-elevace hlavní  - 3 º až  + 30º
- životnost hlavně cca 240 výstřelů
-hmotnost hlavně včetně závěru 110 tun
- na jednu hlaveň činila obvyklá zásoba střeliva cca 100 nábojů
Dle projektu byly tedy nakonec postaveny dva železobetonové objekty typu S 561 o rozměru 25 x 22 m s výškou 10,6 m s dvěma podzemními patry. Na nich měly být osazeny kompletní námořní věže.Vnější síla stěn samotných objektů činí 3,5 m, vnitřní příčky pak 1 -1,5 m.
Dále bylo postaveno centrum řizení palby, dva muniční bunkry, šest bunkrů pro posádku a dvě postavení pro flak.

Samotná výstavba pod dohledem organizace Todt začala koncem července 1944 s cílem zahájení zkušebních střeleb v září 1945. V květnu, kdy bylo Dánsko osvobozeno, byly stavební práce obou objektů  prakticky hotové, a začínala samotná montáž technologie věží. Toto je možno dokladovat na nemnoha  níže uvedených autentických fotografiích. Byl nachystán k montáži spodní díl prstence dělové věže včetně ozubeného prstence a pomocná technologie obou věží. Spojenci objevili na nádraží nedaleko města Esbjerg všechny 4 dělové hlavně, nachystané k převozu na baterii. Tři děla byla nakonec rozřezána do šrotu, pouze jediné bylo zachováno a dnes je ve sbírkách nedaleké baterie Hanstholm II.
Po válce byl prostor baterie zaminován, později je jižní objekt poškozen odpalem nahromaděné munice dánskou armádou a teprve v roce 1991 vzniká právě v jižní věži museum. V době naší návštěvy v 2012 měla druhá, tedy severní věž zazděné vstupy.





Jižní objekt věže byl přeměměn v museum. Otvor po chybějící věži zakryla prosklená kopule střechy.

Schéma věže



Pro porovnání : Věž "Anton" na bitevní lodi Bismarck

U musea se zachovaly části hlavně a brzdovratného ústrojí

Z jedné strany byla vytvořena plošina z betonovými fundamenty, na kterých byly uloženy koleje porálového jeřábu.Ty by byly po dohotovení montáže věže odstraněny.

A dobový snímek dokládá celou sestavu portálového jeřábu pro montáž věže. Jsou zde vidět i výše uvedené fundamenty. V současnosti se zachovaly pouze na samotném objektu, na plošině již jen jejich torza v četně armatury.

Montáž prstence samotné věže......

......sem již nebyl z časových důvodů uložen.

Povalečné poškození objektu odstřelem munice je stále patrno.





Dobový snímek hlavně, která se již na stavbu nedostala.

Druhá, tedy severní věž  je prakticky schována na první pohled v dunách.
Její mohutnost ovšem vynikne při přiblížení. Světlá čast je nyní zazděný vstup.

I zde byla vytvořena plošina pro konečnou montáž věže. Také zde je možno spatřit zbytky po fundamentech nesoucích vlastní koleje jeřábu.



Na stropnici se lze dostat za pomocí lana. Bohužel  v objekt je zaplaven do urovně spodního patra.





Žádné komentáře:

Okomentovat