Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

11. 8. 2013

Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava /část 15 /

Úsek Nová Bělá - Zábřeh nad Odrou/Ostrava/
Je to patrně poslední úsek dálkové silnice, který je možno částečně zmapovat. Z dobových dokumentů je taktéž zřejmé, že na něj navazující úsek Nová Bělá - Frýdek/Baška nebyl stavebně realizován a zatím nemám ani projekt, který by přiblížil trasu DS v tomto prostoru. Vraťme se nyní zpět k výše uvedenému úseku. Ten byl dle leteckého snímkování realizován včetně tří velkých mostů. Nebyla samozřejmě dohotovena samotná vozovka. V poválečných letech byla část tohoto úseku dostavěna - dnes Plzeňská ulice, zbytek v prostoru dnešní městské části Zábřeh nad Odrou byl pozdější socialistickou výstavbou zcela zahlazen.
Situace křižovatky v Nové Bělé počátkem padesátých let. Jasně je vidět obloukové napojení na dnešní ulici Mitrovická. Tímto směrem by patrně DS pokračovala k Bašce.


Současný stav křižovatky doznal velkých změn. Napravo je odbočka do ulice Mitrovická. Ulice Plzeňská nyní dále prochází obcí ve směru na Krmelín.
 
Ve směru k "Ostravě" byl v prakticky rovinatém terénu postaven jen jediný most. Ten byl ovšem při dostavbě silnice II/58 nahrazen novým.

Nový most je nyní  pohlcen náletovými dřevinami, vegetací a je nevyužit.
Současná ulice Plzeňská tak kopíruje původní těleso DS až do prostoru současné křižovatky s ulicí Čujkovova. Zde se její trasa odklání k západu a prakticky zhruba v odstupu 50 m kopíruje trasu současné ulice Kpt. Vajdy. Z terénních uprav se vlivem pozdější zástavby nezachovalo zhola nic. Jen skalní příznivec vytuší její průběh za současnými garážemi.
Poslední část úseku je určitě nejzajímavější. Je to prostor současné ulice Pavlovova. Zde byl vybudován pro DS podjezd. Ten zde již bohužel nenajdete. Celý prostor doznal vlivem výstavby diametrálních změn a současná ulice Pavlovova vede v tomto prostoru dokonce v zářezu. Další most přes železniční trať se ovšem dochoval a díky němu je možné si udělat představu o původní nivelitě DS. Konec výstavby DS je zřetelně vidět v prostoru současné ul. Jugoslávská.

A ještě jednou oba mosty v detailu na snímku z padesátých let. Je možné že trasa pozdější ulice Pavlovova byl taktéž  začátek dálkové silnice v trase směrem na Odry. To je již ovšem naprostá spekulace.

Nynější ulice Kpt.Vajdy.  Násep DS byl budován napravo za budovami a garážemi. Vše bylo zahlazeno pozdější výstavbou.
Ulice Pavlovova. V tomto prostoru byl vystaven podjezd pro DS. Původní cesta tak vedla po náspu. Dnes je tomu právě naopak.




Zachovalý most přes železniční trať. Dnes je využíván jen pro místní komunikaci.
 

V roce 2006 proběhla jeho rekonstrukce včetně nové mostovky.
A to je vše. Za mostem směrem k ul. Jugoslávská bylo těleso zničeno pozdější panelovou výstavbou .










2 komentáře:

  1. Ulice Pavlovova pravděpodobně neměla s dálkovou silnicí nic společného, kromě toho že se měly mimoúrovňově křížit. Ulice Pavlovova vznikala jako vstup do nově budovaného sídliště Stalingrad, dnešního sídliště Ostrava-Zábřeh.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. podle fotomapy z 50-ých let pokračuje DS až k ul. Jugoslávská a po přerušení až k ul Palkovského

      Vymazat