Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

26. 2. 2012

Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava / část 7./




Úsek Protivanov - Stínava

Tuto část stavěla dle projektu /prosinec 1939/firmy Ing. Brůno Fischera stavební firma Ing. František Švancara Brno spolu s firmou Ing.Vladimír Souček z Prostějova v období 09/1940 s plánovaným dokončením v listopadu 1941. Rozpočtová cena činila 13 mil.Kč.
V tomto období se podařilo postavit jednu parabolickou propust v náspu tělesa DS u Protivanova a dvě propusti v katastru Malého Hradiska. Postaven nebyl ani jediný projektovaný most tohoto úseku u obce Stínava. Celá trasa projektu má staničení Km 0+00 až po 78+22 za obcí Stínava a toto budu i já používat u jednotlivých fotografií. Přes obec Stínavu byl navržen obchvat, jehož menší část je v současnosti v provozu.
Jako jeden z mála úseků byl projektován v těžkém terénu s klesáním na několika místech až 7% v uzavřeném a s části i bažinatém údolí směrem ke Stínavě. Proto také v některých případech nemohly být dodrženy standartní parametry dálkové silnice. Příčný profil silnice byl po celé délce trasy projektován o světlé šířce 10 m a v místech, kde bylo nutné zřízení bezpečnostních opatření, bylo provedeno rozšíření koruny o 40 cm . Celá trasa má vzhledem k velkému klesání v návrhu žulovou dlažbu 10/10/12 cm vozovky s příčným sklonem 2% o šířce 7 m včetně obruby dlažby. Podkladní vrstvu tvoří štětová zaválená vrstva 25 cm a s následným hrubým štěrkem / 8 cm/ a finální vrstvou drobného štěrku do síly 7 cm.


Fotografie z výstavby DS jsou velice vzácné
První ukazuje budování tělesa na tomto úseku,
dvě další drenážování tělesa
před položením štětu.
Bohužel již nelze přesně určit místa záběrů























































Žlutě je značena současná silnice Protivanov -Stínava.
Trasa DS je trasována červenou barvou s vyznačenými propustky a mostem.
Realizované jsou žluté ostatní sv.modré.







GPS
49 28.884N
16 51.220E
Km 0+00
Další čast budované silnice je patrná za obcí Protivanov v místě větrných elektráren.
Tady začíná souvislý asi jeden kilometr dlouhý násep tělesa DS, přerušený zachovalou parabolickou propustí









Doposud dobře patrný násep u obce Protivanov
I zde občané soutěží s obcí Žďárná ve vyvážení odpadů do tělesa.
Zhruba uprostřed snímku v malém zářezu se nachází parabolická propust.








GPS
49 28.972N
16 51.631E

Km 5+80
Dobře zachovalá parabolická propust. Těleso je zde přerušeno výstavbou vodního zdroje pro okolní obce.
Dle projektu je označena jako "desková". Předpokládám tedy její dohotovení minimálně římsou.








Vnitřek propusti je vyložen lomovým kamenem













Druhá strana












GPS
49 29.048N
16 51.956E
Km 12+00
Konec rozestavěné části tělesa nad obcí Nové Hradisko
Dále směrem k níže uvedeným vybetonovaným propustem byl proveden pouze částečný průsek plochy tělesa.











Pohled ze stejného místa, ale směrem ke Stínavě.Těleso DS by zde přiblížilo dvěma protisměrnými oblouky do blízkosti současné silnice vedoucí z obce Malé Hradisko. Tento úsek již nebyl rozestavěn.
DS by klesáním až 7 % vedla údolím pod výše uvedenou obcí.









Km 20+09

Údolím pod obcí Malé Hradisko/ nalevo mimo snímek/ by vedla DS středem snímku.
Potok by byl samozřejmě přeložen.
V tomto prostoru by se nacházely dvě parabolické propusti.









Km 23+ 00

Prakticky stejný pohled na údolí, ovšem pohled zdola od zatáčky"šikany" pod obcí Malé Hradisko













Km 25+00
Z tohoto místa již prakticky budoucí těleso DS kopíruje z malými odchylkami současnou silnici do obce Stínava.
Žlutě je naznačena trasa DS včetně nevybudované propusti v Km 27+20
Za zatáčkou se nacházejí níže uvedené vybetonované propusti.







GPS
49 29.565N
16 53.409E
Km 32+83
Druhá z propustí tohoto úseku se nachází pod obcí Nové Hradisko. V současnosti je poškozena vodní erozí a mrazem. Je zde též patrno, že při její výstavbě nebylo prakticky použito betonářské výztuže.
V projektu je tato propust nazvána "rourová"














Detail utrženého čela propusti















Vnitřní trhliny v propusti













Datování propusti včetně jmen zhotovitelů
















Novodobí badatelé- bezdomovci













GPS
49 29.665N
16 53.409E
Km 38+49
Třetí z propustí vybudovaná o cca 300 m blíže k obci Stínava. U této budované propusti je i patrno částečné budování tělesa v úseku cca 50 m směrem k výše jmenované obci

























GPS
49 29.763N
16 53.891E
Km 38+92
Konec částečně vybudovaného tělesa cca 3,5 km před obcí Stínava.
V dáli silnice M.Hradisko - Stínava.
Tento krátký úsek stavěla firma Ing.František Vrbata a Alois Smékal aut.civ.inž. z Prostějova.
Firma provedla pouze regulaci říčky Okluky v prostoru výše uvedených propustí a část tělesa u obce Stínava.
 






Znázornění druhé části tohoto úseku. Trasa plánované DS je znázorněna červeně, žlutě současná silnice.
Modře jsou znázorněny plánované propusti včetně jediného mostu tohoto ú
seku.






Km 62+65
Jediný plánovaný železobetonový most přes říčku Hloučelu nebyl postaven. Současný, minimálně velikostí dvojnásobný most byl vybudován při rekonstrukci obchvatu v tělese původní DS.
Těleso původní DS by bylo ovšem stavěno s nižší nivelitou.











Toto je zatím jediná malůvka tohoto mostu DS
Je zde ovšem také vidět jen malý násep silnice u mostu.
Je tedy možno usuzovat o nižší nivelitě původního tělesa DS














Pohled z mostu směrem ke Stínavě. Současná silnice vede v tomto úseku v tělese projektované DS











Km 73+00
Obchvat Stínavy - pohled k obci
Těleso současné silnice je zde oproti původní DS rozšířeno.
Vzhledem k tomuto se nám nepodařilo zjistit, zda byly postaveny 3 propusti, plánované v obchvatu Stínavy a to v Km 67+39, 70+73 a 72+33
V současnosti se na jejich místech nacházejí níže uvedené propusti.







Km 73+00 - pohled od obceSoučasná silnice ze Stínavy do Vícova vede ve velkém oblouku.
Těleso DS bylo stavěno z obce v přímějším směru v vedlo zhruba středem zeleného porostu. Po 1 km by opět křížilo zmiňovanou silnici na které byl i konec tohoto úseku.
Těleso DS není již díky rekultivaci v současnosti patrno.









Km 72+33
Propust z doby rekonstrukce


















Km 70+73
Propust???














Pokračování :
http://opevneni.blogspot.com/2012/02/dalkova-silnice-plzen-moravska-ostrava_25.html

Žádné komentáře:

Okomentovat