Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

5. 7. 2011

Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava /část .4/


Úsek Štěpánov - Hodonín - Rozseč nad Kunštátem s pokračováním novostavby silnice do Kunštátu
První díl
Výstavba probíhala v režii protektorátu v období od 10/1941 s plánovaným dokončením v 12/1943 s šířkou vozovky 7 m krytou žulovou drobnodlažbou.
Pro potřeby stavby vybudován pracovní tábor u Hodonína, později využitý jako kárný pracovní tábor pro internaci cikánů.Tito také pomáhali dle pamětníků na stavbě v oblasti Hodonína.

Tento úsek měl začátek staničení Km 0.00 za obcí Štěpánov a konec v Km 9.310 za obcí Rozseč, kde se tato část DS napojí na jíž realizovanou novostavbu silnice Rozseč - Kunštát.

Druhý díl projektu DS tedy paradoxně byl trasován až ze středu Kunštátu/od Lidového domu/ a pokračoval k Sebranicím. O tomto dílu, který již nebyl realizován, pojednám v jiné kapitole.
Oba dva díly projektoval Ing. Viktor Šamánek z Brna.










































Km 0.000
Začátek výstavby tohoto úseku "pod" obcí Štěpánov. Silnice zde byla ve velkém stupni rozpracovanosti včetně základů jednoho z velkých mostů.












GPS
49 30.045N
16 20.913E
Km 0.092
Desková propust
Prakticky ještě v katastru obce Štěpánov se nachází tato původní dobře zachovalá trubní propust.











Začátek této části DS "pod Štěpánovem" v projektu













První ze tří klenutých mostů tohoto úseku.
Jeho základy jsou jiné než u dalších dvou následujících.
Číslo mostu 19-087














Detail povrchové úpravy rohů mostu.











Následující dva mosty přes Hoduňku jsou již omítnuty.
Celý tento úsek byl rekonstuován v roce 2002, přičemž byly nově vybetonovány římsy mostů a opatřeny novým zábradlím.

Číslo mostu 19-088











Třetí z mostů ve směru na Hodonín.Číslo mostu 19-089












I parabolické propusti se dotkla rekonstrukce. Toto je patrno hlavně při pohledu do nitra propusti , kde je vidět původní zachovalá klenba.Číslo mostu 19-090













Pohled od propusti k obci Štěpánov v létě 2011.

















Stejný pohled z doby výstavby silnice počátkem 60-tých let.















Koncem roku 1941 dochází k postupnému zastavení prací na všech úsecích DS
Tyto tři velmi vzacné snímky ukazují skutečnou rozestavěnost časti výše uvedeného úseku.
Jedná se o "Vyúčtování prací na stavbě dálkové silnice " vyhodnocené v únoru 1943







Je zde jednak patrno dohotovení všech tří mostů a parabolického propustku, dále jsou částečně zhotoveny náspy a dokonce se již začala štětovat vozovka.

Ovšem stále je v provozu stará původní okresní silnice.







Velice zajímavá je též změna staničení oproti původnímu projektu.














Zhruba 1 kilometr před obcí Hodonín rozestavěnost úseku skončila. Most na snímku je nový, postavený při rekonstrukci silnice.
Dále až do Hodonína je silnice viditelně užší s mnoha zatáčkami.
Tento kousek až k obci Hodonín jíž nebyl rozestavěn, dle projektu by silnice prakticky kopírovala současnou ovšem v levém oblouku R = 400









U Hodonína se nacházel pracovní tábor, později využitý jako kárný cikánský pracovní.
Nyní se zde nachází pomníček .
Je zde možno vidět i jeden z posledních autentických pracovních baráků.

























Jediný původní zachovalý objekt bývalého tábora.













Dobová kresba pracovního tábora













A závěrem k tomuto tématu pár dobových dokumentů zapůjčených z Národního archivu



















































Další rozestavěnost úseku je opět patrná ještě před obcí Hodonín, kdy se najednou současná silnice rozšíří.






























Projekt části DS kolem Hodonína.













Úsek za Hodonínem je současnosti v provozu.










GPS
49 30.451N
16 25.017E
km 3.916
Desková propust včetně zábradlí se nachází kousek za obcí. Bohužel v současnosti je jeho stav více jak kritický. Dokonce mostovka musela být podepřena/stav 2011/.
Nyní/jaro 2012/ probíhá celková rekonstrukce .







Detail poškození uložení mostovky, včetně jejího podepření













Druhá strana uložení mostovky













Pohled z mostu směrem k obci Rozseč














GPS
49 30.497N
16 25.185E

Km 4.078
Necelých 100 m od mostu se nachází tato zachovalá trubní propust.
Druhá strana je ovšem beznadějně zarostlá.









GPS
49 30.576N
16 25.454E

Km 4.530
Obě nádherné parabolické propusti na snímcích vlevo se nacházejí na konci provozovaného úseku.










GPS
49 30.652N
16 25.898E
Km 4.900
Druhá propust je ještě větší, s řečištěm vyloženým lomovým kamenem










Vnitřek propusti













Vápenný výkvět na klenbě
















Detail řečiště vyloženého kamenem













V korytu potoka lemujícím silnici a spojujícím obě propusti se dosud nachází zbytky regulace z lomového kamene.











Km 6.259
Jen kousek za poslední propustí je i konec provozovaného úseku.Těleso dálkové silnice pokračuje dále rovně již jen hustě zarostlým lesem.











A situace tohoto prostoru v projektu.
Úplně nalevo se nachází Km 6.259 z předchozího snímku a též konec vybudované DS.











Km 6.400Prakticky až do obce Rozseč je těleso ve vysokém stupni rozpracovanosti. Po celé své délce vede na mírném náspu.









Km 6.504
Propusti již nebyly realizovány, v terénu je dosud ovšem patrno jejich umístění






Napojení DS na okresní silnici "přivaděčem" si prosadili v tomto místě občané Rozseče.
V projektu je i dobře vidět šikmé křížení DS s touto silnicí/ Km 7.795/
Proč byla dvě křížení tak blízko u sebe je mi ovšem záhadou.











Km 7.795
Těsně před obcí Rozseč nad Kunštátem těleso DS v ostrém úhlu kříží současnou silnici.
Vychází vlevo z lesa přibližně v ose sloupu el. vedení .
Zde by se DS nejprve napojovala na původní silnici k obci. Teprve později by by dále pokračovala obchvatem kolem obce.









Fotografie ze stejného místa v pohledu na začátek obce Rozseč.
Těleso DS by pokračovalo vlevo do vzrostlých stromů
Dle pamětníků se již nezačalo budovat, pouze byly prováděny geologické sondy.









Oproti dřívějšímu projektu, kde byla navrhována těžká vozovka krytá žulovou drobnodlažbou, byla po německé revizi doporučena dočasná vozovka štětovaná se zaválenou štěrkovou vrstvou. Předpokládám, že jen z důvodu finanční úspory ve válečných letech.










Km 8.250
Těleso by procházelo nad obcí areálem bývalého JZD těsně nad budovou líhně kuřat nalevo na snímku.










Km 8.700
Prostor výstavby budoucí DS nad obcí Rozseč n.K.
Silnice by zde vedla v zářezu a pravostranným obloukem se napojila přes silniční rampu v Km 9.006 na silnici z obce
V tomto prostoru byl také projektován cestní nadjezd / viz níže/








Km. 8.700

Cestní nadjezd v projektu
DS by zde již byla stavěna v oblouku, což je i patrno ze sklonu vozovky
Bohužel jsem zatím nezjistil, z jakého materiálu/dřevěné trámy ?/ by byl nadjezd pro polní cestu realizován







Km 8.900
Výstavba DS pokračovala od křižovatky hned za obcí Rozseč.
Na snímku je patrna zprava vedoucí stará silnice do obce Rozseč ukryté za vysokými stromy na levo na snímku. DS vede středem snímku.











Km 9.006
Silniční rampa
Napojení obce Rozseč na DS
Z projektu je patrno, DS míjela první RD č.p. 62 v těsné blízkosti. Projekt tedy též řešil jeho výkup a zbouraní.
Realizovat obchvat se již ovšem nepodařilo, RD zůstal na svém místě








Úsek v projektu
Je zde vidět již nerealizovaný obchvat obce Rozseč. V Km 8.9 -9.1 by byla stará silnice do obce zrušena a připojena na obchvat rampou v Km 8.98









Km 9.126
Ještě jeden pohled na konec DS pod obcí Rozseč. Obchvat obce by pokračoval v levém oblouku dále směrem na horizont.
Nalevo je patrná odbočka původní státní silnice do Kunštátu.

Za mírnou zatáčkou/v místě pořízení snímku/ končí výše popsaný úsek DS staničením Km 9.210 a začíná již na začátku članku zmiňovaná novostavba silnice Rozseč - Kunštát / Km 56.398/







Novostavba silnice Rozseč - Kunštát. Výstavbu prováděla firma B.Šmíd Polička. Do 30.10.1939 je prováděna výstavba dle projektu "Zlepšení a rekonstrukce okresní silnice Prostějov - Ždár n.S." se šířkou silnice v koruně 8 m.
Od 1.11.1939 je začleněna do projektu dálkové silnice Plzeň- Moravská Ostrava a rozšířena na 10 m. Celkové dokončení plánováno na konec roku 1941. Byla tedy projektována a stavěna s předstihem a proto mohlo dojít k ke změně řešení křižovatek v Kunštátě . Tyto by prakticky s pokračováním výstavby DS k Sebranicím již jen sloužily k městskému provozu.


Detail čelní strany projektu









Část projektu silnice s navrhovanou změnou vozovky dláždění na štětovanou













Pohled ze stejného místa jako u předchozího snímku, ovšem opačným směrem po provozované části DS směrem ke Kunštátu.
Zde začíná  zmiňovaná novostavba silnice Rozseč - Kunštát / Km 56.398/








V této části se nacházejí tři zachovalé puvodní deskové propusti.
Propust č.1













Propust č.2















Propust č.3 u Kunštátu má zachovalé zrezivělé torzo původního zabradlí, na kterém jsou naroubována svodidla.
















U vjezdu do Kunštátu se potácejí dva němí svědkové zašlé slávy DS.











Pohled do středu Kunštátu.
Jsou zde červeně zvýrazněny obě současné křižovatky dle projektu DS, stavěné s předstihem.
Modře pak plánované pokračování trasy DS směrem k Sebranicím.
Při výstavbě by tedy jedna využita nebyla a druhá by byla přepracována








Projekt křižovatky s odbočením k Rudce










Projekt křižovatky k Sebranicím
Proč je v projektu zrcadlově obrácen není jasné.
Tato křižovatka by výstavbou DS k Sebranicím doznala mnoha změn.









Průtah města Kunštát opět stavěla firma B.Šmíd Polička od 05/1940 s plánovaným dokončením koncem roku 1941. Dle pamětníka práce v období protektorátu významěji nepokročily. Navazující úsek Kunštát - Sebranice - Boskovice již byl jen rozpracován projekčně, s realizace se již nedočkal.

Pokračování:
http://opevneni.blogspot.com/2012/02/dalkova-silnice-plzen-moravska-ostrava_4185.html


Žádné komentáře:

Okomentovat