Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

19. 6. 2011

Odpalovací základna typu "SKI" Francie

V roce 2011 se nám na našich pravidelných zahraničních misích poštěstilo navštívit tuto základnu , nacházející se u francouzského městečka Brix. Je ovšem předem nutno uvést, že vše je v civilizovaném světě něčí vlastnictví, tuto základnu nevyjímaje.
Je tedy samozřejmě též oplocena a nyní slouží k ušlechtilejším zájmům než za války, je pastvinou pro hospodářská zvířata. Díky pochopení majitelů jsme mohli vidět toto zařízení z blízka a mohl tak vzniknout i tento článek.












Její celý název tedy zní MESNIL-AU-VAL nr.17
V jejím okolí se nachází více podobných základen, resp.jejich trosek, tato patří k těm nejzachovalejším. Kousek od základny je též možno shlédnout i další objekty, společné i ostatním základnám, a to velitelské stanoviště a garáže/viz mapka/. Opět platí, že jsou na soukromém pozemku.
Tento typ základen vznikl prakticky jako jedna z prvních možností, jak odpalovat letounovou střelu V1. Vzhledem k tomu že byla jednak stavebně náročná a hlavně dobře pozorovatelná ze vzduchu, nebyla mnoho rozšířena a záhy se přešlo na odpalování střel z tzv. Modifikovaných základen a nebo jako bezpilotního prostředku přímo z letadla.
Celkový počet postavených základen typu SKI tedy skončil u čísla 104.






Schéma základny
Písmena označuji budovy, jejíchž význam je uveden v textu dále.










Odpalovací rampa
Byla smontována ze sedmi sekcí o celkové délce 42 m a sklonu 6 stupňů. Každá sekce se skládala z roury, zpevněné po své délce litinovými lůžky ve tvaru U, které od sebe byly vzdáleny 25 cm. Trubka měla vnitřní průměr 28,7 cm, a pohyboval se v ní píst, sloužící ke katapultáži střely.Každá sekce byla nesena podpěrou ve tvaru "A" zakotvenou do betonových fundamentů /F/.
Na zdviženém konci byl připojena úsťová brzda/tlumič/ brzdící píst při opuštění trubky katapultu. Toto mělo zabránit střetu vystřelené V1 se samotným pístem. Píst byl po najití v terénu vrácen do trubky a znovu použit. Startovací vozík byl připevněn ke spodnímu konci konstrukce a jeho úkolem bylo střele udělit dostatečnou rychlost pro opuštění z katapultu. Tím došlo k startu vlastního pulzačního motoru střely.
Pro ilustraci, jak taková konstrukce v praxi vypadala, jsou níže přiložené snímky, pocházející ze sbírky muzea v odkazu. .
http://opevneni.blogspot.com/2011/02/blockhaus-francie-stranka-ve-vystavbe.html






Smontované sekce katapultu ovšem bez podpěr a startovacího vozíku
Na konci katapultu je vidět i střela V1








Detail sekce.
Uprostřed trubka, ve které se pohyboval píst.
Na vrchní části katapultu je patrna štěrbina,ve které se posouval unašeč pístu.











Detail pístu.
Na pístu je zřetelně vidět unašeč, který procházel štěrbinou v trubce .Do něj bylo zaklesnuto samotné tělo střely při katapultáži..








Celá startovací rampa by tedy vypadala tak, jak je patrno z níže uvedeného nákresu. Bohužel do dnešních dní se ve velice dobrém stavu zachovala jen krycí betonová část rampy a to včetně fundamentů/F/ pro kotvení vlastní ocelové rampy.





















Čelní pohled na odpalovací rampu bez zemního valu.
Nalevo v pozadí nemagnetická budova Q











Detail krycích křídel rampy. Uvnitř se nacházela samotná ocelová rampa.











Boční pohled na ochranná křídla rampy













Prostor mezi ochrannými křídly












Detail betonových fundamentů/F/, na kterých byla ukotvena vlastní ocelová rampa










Zbytky zařízení rampy












Pohled na pravou stranu celého ochranného křídla rampy. Nalevo mimo snímek se nachází odpalovací bunkr.










Betonová plošina P pod spodním koncem odpalovací rampy. Zde byl také umístěn vyvíječ páry pro samotný start V1.
Čelní zdivo mezi betonovými křídly rampy není původní . Bylo vyzděno po válce, kdy byla rampa použita jako silážní jáma.
Nalevo mimo snímek byl umístěn odpalovací bunkr





Odpalovací bunkr /K/
Odpálení střely se provádělo z tohoto do poloviny v zemi ponořeného malého bunkru. Nacházel se vzadu na levé straně základny odpalovací rampy . Rampu bylo možno vidět skrze pancéřové sklo umístěné ve štěrbině o rozměru 100 x 13 cm.
Vchod byl navíc chráněn zemním valem s protitlakovou stěnou.






Pohled na odpalovací bunkr v roce 2011
Nalevo polozasypaný vchod












.........a v roce 1945









Průzor velitelského opalovacího bunkru













Příjezdová betonová cesta od nemagnetické budovy k vlastní odpalovací rampě /v pozadí/.Tudy byly převáženy již smontované střely V1 na dopravním vozíku k vlastnímu odpálení








Nemagnetická budova /G/
Z konstrukce budovy byly vyloučeny veškeré ferromagnetické kovy. Zde byly montovány křídla na střelu a nastaven kompas, přičemž byla zavěšena na háku nad vyvýšeným středovým bodem kanálu o průměru 5 m, vyhloubeného napříč v podlaze. Kanál se táhl 62 stupňů na každou stranu podélné osy budovy. Ta byla souběžná s osou startovací rampy.
Odtud již byla střela na dopravním vozíku převezena na samotnou startovací rampu.





Čelní pohled na nemagnetickou budovu



























Boční pohled























Vnitřek budovy dnes slouží k ustájení zvířat









Skladovací prostory SKI /S/
Díky tvaru těchto skladovacích prostor, které ze vzduchu připomínaly lyže, položené na bok, dostal později i tento typ základen svůj charakteristický název /SKI/. Tyto úzké budovy, dlouhé 80 a 90 m , sloužily jako sklad raket V1. Na námi navštívené se nacházely hned tři kusy. V současnosti jsou jejich trosky zarostlé pověstnými francouzskými nepřístupnými keři.







Malá zachovalá část jedné ze skladovacích prostor typu "SKI"
Zbytek objektu se nachází po vnitřním výbuchu v rozvalinách









Postava amerického žoldáka pro porovnání velikosti skladovacího objektu.











Zbytek objektu je v rozvalinách po zborcení zdí a propadnutí stropu








Pravoúhlá budova /R1/
Tato budova s velkými vstupními a výstupními vraty sloužila ke kontrole a přípravě střel.
Byly ze též plněny jejich nádrže na stlačený vzduch.






Velká pravouhlá budova R1
-vstup do budovy








-výstup z budovy
Napravo se v současnosti nachází obydlí majitelů pozemku, na které se základna nachází. Tato budova taktéž sloužila jako technické zázemí . V současnosti je ale přestavěna na rodinný dům.














Detail boku budovy








Malá pravoůhlá budova /R2/
Stavěla se blízko budovy R1, byla přístřeškem pro 1-2 startovací vozíky a zásobovala stlačeným vzduchem budovu /R1/.

Sklad paliva /S/
Sloužil k uskladnění a plnění paliva /koncentrovaný H2O2/ pro startovací vozík. Působením paliva na katalizátor/manganistan vápenatý/ uvnitř směšovací komory startovacího vozíku docházelo k mohutnému vývinu vysokotlaké páry, která sloužila k odpálení samotné střely.
Samotná střela byla ve většině případů již ve výrobním závodě plněna nízkooktanovým benzinem, který byl spalován v pulzačním motoru střely.




Malá pravoúhlá budova R2 nalevo a sklad paliva S /napravo/ pro startovací vozík










Malá pravouhlá budova R2













Detail poškození















Vnitřek budovy








VIDEO ze základny - v přípravě

Žádné komentáře:

Okomentovat